ja.jpg (3789 bytes)PROSTY SILNIK ELEKTRYCZNY

wykonanie Radosława Paluszyńskiego

E-mail3.gif (25824 bytes)    raadek@o2.pl

eng.gif  English version

I. Jak to zrobić?

Można w prosty sposób zbudować silnik elektryczny.  Będą potrzebne następujące materiały:

    - podstawka (najlepiej drewniana)
    - bateria (najlepiej 4.5V)
    - magnes
    - około 40cm emaliowanego drutu (najlepiej miedzianego)
    - dwa krótsze kawałki drutu
    - dwa spinacze równej wielkości
    - parę pinezek

1.  Wygnij spinacze w kształt litery L.  Na końcach wygnij małe pętle.  Wygięte już, ustawione pionowo spinacze mają mieć pętle na równej wysokości.
2.  Przymocuj spinacze na przeciw siebie do deski tak, żeby  końce z pętlami   wystawały pionowo w powietrzu.
3.  Wygnij drut emaliowany w kształt potrójnej ramki i zrób małe zakończenia po bokach. 
4.  Wyszlifuj połowę końcówek z emalii (rys 2). 
5.  Włóż między spinacze tak aby ramka zwisała między nimi.   Podłóż magnesy pod ramkę i podłącz baterię do spinaczy.  Małe popchnięcie powinno wprawić silnik w ruch.

Schemat urządzenia znajdziesz na poniższym rysunku.

schemat.gif (5932 bytes)

rys. 1

Kluczową sprawą jest ściągnięcie izolacji z połowy końcówek drutu.  Jest to niezbędne ponieważ ramka przez połowę obrotu musi być poddana działaniu siły elektromagnetycznej, a przez drugą połowę obrotu opadać swoją bezwładnością. Dlatego należy dokładnie wyszlifować lub zeskrobać emalię (izolację) z górnych lub dolnych połówek drutu na końcach ramki.  Dokładnie ilustruje to schemat na rysunku 2.

ramka.gif (9752 bytes)

rys. 2

Oto zdjęcie modelu wykonanego przeze mnie...

silnik.jpg (15893 bytes)

rys. 3

Można również obejrzeć animację obracającego się silnika w formacie MPEG (około 1MB) : silnik.mpg


II. Jak to działa?

U podstaw działania silnika elektrycznego leży fakt działania siły elektrodynamicznej na przewodnik z prądem.  Siła ta jest prostopadła do płaszczyzny wyznaczonej przez wektor indukcji magnetycznej B i kierunek płynącego prądu.   Rozmieszczenie przestrzenne magnesu (źródła pola magnetycznego) i ramki przez którą płynie prąd powoduje obrót ramki do pozycji pionowej.  W profesjonalnym silniku elektrycznym komutator przełącza kierunek prądu co pół obrotu, utrzymując ciągły ruch obrotowy silnika.  Budowany przez nas silnik jednak wykorzystuje prostszy mechanizm.  W miejscu styku spinaczy z ramką została zachowana izolacja na połowie długości obwodu drutu.  Przez to siła elektromagnetyczna działa tylko przez połowę obrotu ramki.  Przez drugą połowę obrotu nie ma kontaktu elektrycznego, prąd nie płynie i ramka wykonuje drugą połowę obrotu dzięki własnej bezwładności.  W ten sposób osiągnięto ciągły ruch obrotowy bez konieczności stosowania skomplikowanych rozwiązań mechanicznych.  Każdy może w przeciągu godziny zbudować analogiczne urządzenie i poznać zasadę działania silnika elektrycznego.  Powodzenia!!!


W razie wątpliwości można się ze mną skontaktować: raadek@o2.pl


III. Linki

Inne ciekawe projekty elektroniczne -  www.zpcir.ict.pwr.wroc.pl/~jarekp/proj/index.html

Pluskwy elektroniczne do klawiatury - www.keelog.com

Kursy języka polskiego dla obcokrajowców - www.polonica.edu.pl


©Radek Paluszyński, ostatnia modyfikacja strony:  12.08.2004

Licznik odwiedzin: